Autyzm i Metoda Krakowska®

0
174
Autyzm i Metoda Krakowska®

Dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi najczęściej mają spore problemy z podstawowymi funkcjami poznawczymi. Metoda Krakowska® to terapia neurobiologiczna, mająca na celu uczenie dzieci z zaburzeniami takimi jak Autyzm, Zespół Downa, Zespół Aspergera, alalia, porażenie mózgowe, afazja dziecięca i innymi. Polega ona głównie na naśladowaniu etapów rozwoju dzieci zdrowych.

Na czym dokładnie polega?

Głównym celem Metody Krakowskiej jest Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania.
Jest to długi proces, który ma na celu nauczyć dzieci z zaburzeniami nazywać konkretne rzeczy, osoby i cechy, co w wielu wypadkach znacznie ułatwia komunikację z dzieckiem

Obejmuje on trzy etapy:

  • powtarzanie
  • rozumienie
  • nazywanie.

Cały ten proces rozpoczyna się od „metody ze słuchawkami”. Dziecku we współpracy zarówno z terapeutą, jak i rodzicem regularnie zakładane są słuchawki z nagraniami sylab i samogłosek. Następnym etapem (kiedy dziecko nabierze już zwyczaju słuchania) jest ćwiczenie z dzieckiem przy stoliku przez powtarzanie odczytywanych przez terapeutę lub dorosłego sylab i samogłosek ( dorosły wypowiada samogłoskę lub sylabę, a dziecko wskazuje ją). Finalnym etapem jest nazywanie. Tu główną rolę odgrywa dziecko – terapeuta wskazuje konkretną sylabę lub samogłoskę, a dziecko wypowiada ją na głos.

Ogromna rola regularności

Ponieważ u dzieci z Autyzmem i innymi zaburzeniami funkcje poznawcze nie działają poprawnie trzeba tego „nauczyć ich mózg”. Nie działa to automatycznie jak u dzieci zdrowych, dlatego wymaga dużej pracy i zaangażowania nie tylko terapeuty, ale też rodziców i innych dorosłych, z którymi jest związane dziecko. Ćwiczenie z nim od czasu do czasu nic nie da i może tylko wywołać frustrację u bliskich dziecka. Metoda Krakowska® wymaga całkowitego zaangażowania opiekunów i terapeuty, po to by dziecko nabrało regularności i płynnie przechodziło z jednego etapu nauki do drugiego.

Skąd ta metoda?

Twórczynią Metody Krakowskiej jest prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska we współpracy z Katedrą Logopedii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz Zespołem Diagnozy i Terapii Języka. Badania nad tą metodą trwają od końca lat osiemdziesiątych. Chociaż początkowo obejmowały one jedynie dzieci niesłyszące, zyskując zadowalające rezultaty postanowiono rozszerzyć grupę badanych osób o dzieci z takimi zaburzeniami, jak między innymi Autyzm.

Kilka słów Pani Profesor

„Nowe Mamy potrzebują od Was informacji, że też było na początku trudno! Terapia to rzeźbienie gołymi rękami w marmurze, ale warto! (…) Te mamy które nie baczyły na swoje krwawiące ręce (a właściwe serca), stworzyły najpiękniejsze dzieła swojego życia – dzieci, mówiące, rozumiejące świat i mówiące swoim mamom :”kocham””.
Cytat z forummcentrummetodykrakowskiej.pl

Po powyższych słowach chyba nie trzeba przekonywać żadnego rodzica o sensowności podjęcia wyzwania Metody Krakowskiej. Trud się opłaca mimo ogromu pracy i skrajnych emocji, jakie będą jej towarzyszyć.

Gabinet Terapia Juniora
https://terapia.juniora.pl/terapia-autyzmu/
Strzelecka 34
Lublin 20-805

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here